Pedagogiska priset 2020 är utdelat. När lärarna Joakim Petersson och Annika Göran Rodell anslöt till ett Zoom-möte på onsdagsmorgonen trodde de att högskolepedagogisk utveckling stod på schemat. Istället överraskades de med vad Annika skulle komma att kalla “det finaste man kan få”.
Igår kunde du läsa en artikel som satte studenters missnöje i fokus. Det är lätt att bara se det negativa, framförallt i tider som dessa, men idag vill vi uppmärksamma något väldigt positivt. Årets vinnare av det Pedagogiska priset har beskrivits som fantastiska problemlösare och med en brinnande passion för sina ämnen och igår blev de belönade för sitt hårda arbete när de tilldelades Örebro studentkårs pris för utmärkande pedagogik. På mötet närvarade bland annat representanter från studentkåren, universitetets ledning, lärarnas egna chefer och kollegor samt utbildningsbevakare från deras kårsektioner som representerade och talade för studenterna.
Det var två känslosamma lärare som Lösnummer pratade med efter den digitala prisutdelningen. – Jag är berörd, det är jag. En ”wow”-faktor helt enkelt, berättade Annika Göran Rodell som undervisar i måltidskunskap och värdskap på Restaurang och hotellhögskolan. – Det känns fantastiskt bra såklart, instämde Joakim Petersson som undervisar i kriminologi på Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete.
Inför mötet var de båda pristagarna alltså helt ovetande. – Var det mitt namn jag hörde? sa Joakim sekunder efter prisutdelningen. – Jag fattade ingenting, förklarar Annika för oss efteråt. – Jag blev kallad till det här mötet av Anna-Karin (Andershed, prorektor på Örebro universitet) förra veckan och jag tänkte “Vad är det på gång nu så här innan jul?”
Coronaåret har inneburit en utmaning för alla i universitetsvärlden, inte minst när det gäller att ställa om till digitala föreläsningar. Både Joakim och Annika berättar om hur det har arbetat med svårigheterna. – Det handlar om flexibilitet, säger Joakim. – Vi var ju alla tvungna att ställa om nästan över en helg från att gå från campusundervisning till digital undervisning. Jag känner att jag har varit flexibel i den grad att det har blivit bra ändå. Det har ju krävt en del tid såklart, men det har definitivt varit värt det alla dagar i veckan.
Annika berättar även hur hon hanterat att vara pedagog över Zoom. – Det handlar mycket om att våga vara i det här mediet tillsammans och det är inte alltid så lätt att till exempel sätta på kameran och våga släppa in folk i hemmet. Att jobba med undervisning handlar mycket om relationsskapande och att då sitta med bara en tom skärm blir det svåra. Så det gäller att öva in en tillit med varandra.
Men helt uppenbart är det att många av Annika och Joakims studenter är nöjda över deras sätt att lära ut. – Jag försöker jobba väldigt mycket med att vi inte stänger av kamerorna utan är där tillsammans, berättar Annika. – Sen försöker jag skapa mindre möten… Två och två, tre och tre, fyra och fyra för att skapa samtal mellan varandra.
Hon fortsätter: – Sen får man själv föregå med gott exempel och testa saker. Har jag något som jag vill att studenterna ska försöka sig på så gör jag det själv och filmar det även om det blir taffligt!
Annika framförde att hon skulle fira priset med champagne och Joakim verkade inte heller helt främmande för tanken: – Det här blir ju en av de finaste julklapparna man har fått på väldigt väldigt länge. Det blir att fira, avslutade han.
Comments