Följande text är en slutreplik på Örebro studentkårs replik ”Länstrafiken Örebro har väldigt låg förståelse för studenternas situation”.
Åsikterna är skribentens, inte Lösnummers. Lösnummer är religiöst, fackligt och partipolitiskt obundna och ska bland annat verka som ett forum för debatt kring Örebro universitet och Örebro studentkår.
–
Vi förstår er situation. Som student ska man klara sig på en liten inkomst. Vi värnar om studenter liksom vi värnar om andra resenärsgrupper. Det finns fler grupper som har en liten plånbok, exempelvis föräldralediga och ensamstående med barn. Idag har kollektivtrafiken i vårt län en ekonomisk situation som gör att vi inte kan ha kvar det reseutbud som vi har. För att kunna erbjuda ett bra trafikutbud behöver vi behålla intäkterna och gärna öka dem. Om vi skulle sänka priset för studenter, så skulle vi behöva höja det för andra grupper. (Vi tror inte att det skulle ge en attraktiv kollektivtrafik som helhet.)
Länstrafiken vill vara ett attraktivt alternativ för studenter och underlätta vardagen. Studenter är en prioriterad grupp för oss och det visar sig bland annat genom att trafiken till och från universitetet har hög turtäthet. Sträckan mellan universitet och centrum är den sträcka som vi prioriterar högst av alla sträckor. Ingen annanstans i länet finns det en sträcka där vi har så hög turtäthet. Det finns en väl utbyggd trafik till universitetet från centrum och Almby samt från orterna söder om universitetet. Från 15 december får linje 6 en ny linjesträckning som knyter samman Ladugårdsängen och universitetet. Vi satsar också mycket på sträckan i de förändringar som kommer i framtiden. BRT, som är en stor satsning från Region Örebro län (som ansvarar för Länstrafiken) och Örebro kommun, kommer att trafikera en sträcka där universitetet och centrum ingår.
Det är logiskt för de flesta län att relatera priset till utbudet. Vi kan jämföra oss med Linköping, Norrköping och Jönköping som nästan är lika stora som vår stad. Många av de övriga städerna som ni nämner har ett mindre utbud av kollektivtrafik och därmed också lägre priser (för vissa resenärsgrupper). Visst finns det län som har en prisnivå som är lågt i förhållande till utbudet och på så vis sticker ut från övriga län. Där ser vi Sörmland som ett exempel. Vi vill ändå säga att vi har en acceptabel prisnivå utifrån det utbud som vi har.
Fredrik Eliasson Kollektivtrafikchef Länstrafiken
–
Lösnummer stänger nu debatten och lämnar över ordet till er studenter! Vad tycker ni om kollektivtrafiken i Örebro? Behövs studentpriser i kollektivtrafiken? Vad tycker ni om linje 6:s nya sträckning? Kommentera gärna denna artikel, eller på våra sociala medier – Facebook och Instagram!
Comments