top of page

INTERVJU: MEDIER, KOMMUNIKATION OCH PR - VAD HÄNDER SEN?

Är du mediestudent och undrar vad det finns för vägar att gå efter examen? Lösnummers chefredaktör, Fanny Huss, fick möjligheten att intervjua Filippa Öhman från Four PR. Här berättar hon om sitt arbete och hur studierna hjälpt henne i arbetslivet. Vi fick även chansen att ställa en fråga till en av grundarna, Fredrik Stengarn.



Vem är du och vad har du studerat tidigare?


– Filippa heter jag och är från Göteborg. Jag flyttade till Örebro, mitt i pandemin, och började plugga programmet Medier, kommunikation och PR med inriktning management. Jag har haft två praktiker under min studietid. Första praktiken höll på i en månad och var hos en leverantör för industriutrustning, där jag fick prova på att vara en SEO Copywriter. Andra praktiken pågick under en termin och var på Four PR, där jag nu jobbar.



Var arbetar du just nu?


– Four PR, eller Four Public Relations, heter byrån. Det är en Örebrogrundad PR-byrå som har sitt huvudkontor på Stortorget i Örebro. Sedan har vi även kontor i Stockholm, där en av oss håller till.


Jag jobbar som PR-koordinator. Kort sagt innebär det att jag är med och stöttar upp konsulterna i olika uppdrag, så man kan se mig lite som en “allt-i-allo”. Det gör också min roll väldigt varierad.



Hur är livet på en PR-byrå?


– Sjukt varierande! Den ena dagen är den andra aldrig lik. Utöver det kan livet på en PR-byrå innebära mycket kundkontakt, det är ett väldigt socialt jobb. Så det är en fördel att vara social och initiativtagande, då mycket handlar om att bygga relationer.


Det är också väldigt kreativt att vara på byrå. På Four PR jobbar vi i team, vilket innebär att man får utbyta kreativa idéer med flera personer. Det blir olika personligheter i ett team, vilket kompletterar varandra på sina plan. Det är väldigt roligt att jobba på byrå!



Hur kan du likna dina tidigare studier till det jobb du har idag?


– Jag kan applicera mycket av det praktiska som vi har gjort. Exempelvis att bygga enklare hemsidor, kampanjplanering och att vi även får en grundkurs i Adobe-programmen. Man har ändå fått nys om vad allting är, men sen lär man sig mycket på jobbet. Jag tycker dock det gav en bra grund i utbildningen till arbetslivet.


Programmet är mycket teorier och teorier har man kanske inte så mycket användning av i arbetslivet. Man får dock ha i åtanke att det är ett universitet, där tanken är att vi även ska ha möjligheten att fortsätta plugga och forska vidare. Man förstår ändå varför det är mycket teori, men i arbetslivet skulle jag säga att det praktiska är det främsta som jag tar med mig.


Jag tar även med mig det analytiska. Man lär sig läsa på ett helt annat sätt på universitetet. Det blir lättare att ta in information och man lär sig skriva på ett annat sätt, vilket är jätteviktigt i detta yrke. Vare sig det handlar om ett jobb inom PR, som kommunikatör eller copywriter. Man behöver kunna skriva olika typer av texter för olika målgrupper. Det kan exempelvis vara för webben, pressmeddelanden eller sociala medier. Man behöver vara grammatiskt korrekt och kunna anpassa sina texter. Det tycker jag man får öva mycket på under studietiden. Absolut att det blir mycket akademiska texter, men det gör ju också att vi utökar ordförrådet. Man lär sig skriva ordentligt.



Vilken inriktning har just Four PR?


– Vi har ingen särskild branschinriktning, utan vi jobbar med alla möjliga typer av företag. Den gemensamma nämnaren är att vi jobbar med insiktsdriven kommunikation som skapar affärs- och samhällsnytta.



Hur ser arbetsmarknaden ut och har du några tips till nuvarande studenter?


– Just nu är det generellt sätt tuffare på arbetsmarknaden, och det gäller inte bara kommunikatörsbranschen. Men det jag kan tipsa om, till nuvarande studenter, är att ge sig ut på någon form av praktik, bara för att få en fot in i arbetslivet. Våga ta initiativ och försök bygga kontakter. Har du praktik, var inte rädd för att visa intresse genom att ställa frågor och delta på möten.



 


Efter intervjun med Filippa kommer vi i kontakt med Fredrik Stengarn, som är en av grundarna av Four PR.


Finns det någon inspiration som du kan förmedla till färdiga mediestudenter? Något som de kan ta med sig i framtiden?


Jag tror det är oerhört viktigt att man som nyexad förstår att det väntar en tid av att samla på sig praktisk kunskap inom den bransch man valt att jobba i. Det är först när du kombinerar det du lärt dig på universitet med vad du lärt i verkligheten som du på riktigt kommer kunna växa i yrket. Detta förhållningssätt är med en hela yrkeslivet, även för mig efter 15 år så finns det alltid de som kan mer än mig och som jag kan lära mig något nytt av. Så var inte bara nyfiken i ditt första jobb efter examen, utan även i nästa, nästa och nästa.



Reporter: Fanny Huss

Foto: Four PR




142 visningar

Comments


bottom of page