top of page

Mer än hälften missnöjda med lärarnas feedback

Något de flesta studenter förmodligen är allt för bekanta med är stressen som upplevs innan en tenta. Hur oron känns i magen, hur tankarna oftare och oftare riktas mot värsta möjliga scenario, hur hjärtat hamnar i halsgropen när klockan på WISEflow tickar ner mot 0. Tentan delas ut, tentan skrivs och tentan lämnas in. Sedan är stressen över. Eller? Det är nu tentan ska rättas, vilket är en process vi studenter har mycket mindre insikt i. Ibland kommer resultatet för sent eller med dålig eller helt utebliven feedback; vad händer då? Lösnummer har försökt reda ut frågan om rättningstider och feedback vid Örebro universitet.

I en enkät som publicerades på Dom kallar oss studenter, undersöktes studenters upplevelse av tre områden som rör ämnet; rättningstider och försenade tentaresultat, resultat och feedback och kunskap kring regler och vilka frågor som finns. Lösnummer sammanställde dessa frågor och ställde dem till Albina Hoti, student- och doktorandombud vid Örebro studentkår.

Av de 78 studenter som svarade på enkäten hade 65 personer (83,3%) varit med om att resultatet på deras tenta har blivit försenat, vilket innebär att rättningstiden överskridit 15 dagar från examinationstillfället. Av dessa 65, hade 68,7% blivit meddelade om att rättningen skulle bli försenad. Vi var också intresserade av att höra hur ett försenat tentaresultat påverkar universitetets studenter. Många rapporterade att de upplever mycket stress och ångest inför ett tentaresultat, och att denna ångest bara ökar ju senare det kommer. Vissa upplever också att det känns orättvist att lärarna kan bli försenade i sitt arbete medans studenter hålls till strikta deadlines och jobbar hårt för att hålla dem, vilket stundtals har väckt irritation. Det poängterades också att ett försenat tentaresultat ger mindre tid till att plugga till en eventuell omtenta och kan orsaka svårigheter med planering av studierna. I vissa fall har ett försenat tentaresultat också skapat problem med CSN. Beroende på tidpunkt och tidigare betyg, kan ett försenat resultat leda till uteblivet eller försenat studiemedel.

Enkäten undersökte också hur studenter upplever feedbacken de får på sitt arbete. På frågan “Är du generellt nöjd med feedbacken du får på ditt skolarbete?” inkom följande svar: Antal svar; 78, Ja; 42,3%, Nej; 52,6%, Vet ej; 5,1%. Många beskrev att de sällan fått personliga kommentarer på sitt arbete, och att detta förhindrat personlig utveckling. Man lär sig inte särskilt mycket av att endast se ett kryss i en ruta, eller ett betyg i Ladok, och vissa beskrev att de inte har fått en förklaring till varför deras tenta blev underkänd och därmed inte vetat vad som behövs förbättras inför omtentan. Vissa uttrycker även missnöje över att de inte förstått feedbacken, antingen för att den getts på ett språk de inte förstår eller med oläslig handstil eller grammatik. Det har även poängterats att vissa lärare även visat sig motvilliga till att svara på frågor kring rättningen.

Det har också visat sig att det finns en brist på kunskap kring vilka regler det är som gäller rörande rättningstider och feedback. Endast 34,6% av alla som svarade på enkäten uppgav att de visste hur dessa regler ser ut, medans 33,3% uppgav att de delvis visste och 32,1% uppgav att de inte visste alls.

STUDENTKÅREN SVARAR PÅ ERA FRÅGOR

Det uppkom också en del frågor och funderingar kring ämnet. Albina Hoti, student- och doktorandombud vid Örebro studentkår, svarar här på dessa frågor och reder ut frågetecken som har uppkommit.

Vad händer om läraren inte hinner rätta under den angivna tiden? Hur många gånger får universitet skjuta upp rättningen?

Om läraren inte hinner rätta under den angivna tiden ska beslut tas av prefekten om ett förlängd rättningstid. Detta ska även meddelas studenterna omgående. Det finns inte angivet om antalet gånger läraren kan försena ett examinationsresultat, men självfallet kan man utreda om detta händer alltför ofta för en viss lärare och undersöka vad orsakerna är.

Har vi rätt till feedback/ personliga kommentarer?Måste lärare ha tentagenomgång?

Efter varje examination ska en examinationsgenomgång erbjudas till studenterna. Om det inte genomförs, ska lösningsförslag alternativt motsvarande kommentarer lämnas skriftligen eller muntligen till studenten.

Finns det något att göra om man inte tycker att man har fått det betyg man förtjänar?

Om en student anser att denne inte fått betyget den förtjänar kan man begära omprövning av betyget. I begäran ska det framgå vilken ändring som begärs och skälen för detta. Studenten bör då främst hämta ut en kopia av examinationssvaret och låta originalet behållas av universitetet. Examinatorn skall då göra en ny bedömning utifrån de skäl som studenten anger, om det tidigare beslutet är uppenbart oriktigt. Examinator gör normalt inte en helhetsbedömning, utan tar hänsyn endast till de skälen studenten angivit. Bedömningen resulterar i ett nytt betygsbelut som innebär att betyget antingen höjs eller kvarstår.

Kan man begära att ens tenta blir rättad av en annan lärare?

Det kan man, efter två underkända tillfällen! Däremot är det bra att komma ihåg att det är examinatorn för kursen som byts ut vilket innebär att det inte nödvändigtvis är rättande lärare som byts ut.

Hur funkar anonymiteten? Vad är det som avgör om en tenta ska vara anonym eller inte?

Anonymitet fungerar så att varje student får en tentamenskod av administrationen inför examinationstillfället. De examinationer som studenten ska vara anonym inför är sals- och hemtentamen vilket avgörs utifrån universitetets lokala regler för examination.

När/hur ofta får man göra omtenta?

Det finns ingen angiven regel på hur många omtentor man kan göra. Dock kan kurser genomgå en större förändring eller avvecklas. I dessa fall ska studenten ges möjlighet utöver ordinarie examination och omexamination, till minst tre särskilda examinationer under en period om minst 12 månader och högst 18 månader.

Finns det någon att vända sig till om man är missnöjd med en särskild situation? (t.ex. extremt bristande feedback, alldeles för sen rättning etc.)

Ja, det finns ett antal kanaler som studenter kan vända sig till. En av de är att vända sig till mig. Studenter kan även vända sig till utbildningsbevakarna som finns vid varje sektion. Att fylla i kursutvärdering är också ett bra redskap.

Universitetet har jurister som man kan vända sig till men självklart kan även jag bidra med stöd om man önskar få hjälp av juristerna.

Vet universitetet om att det finns missnöje hos vissa studenter kring rättning och feedback? Jobbar något på att utveckla systemet eller är universitetet nöjda som det är?

Jag kan inte säkert säga vad universitetet har för kunskap kring frågan, men i de ärenden som inkommit till mig har bristerna påtalats till universitetet. Även Fallärenderapporten som skrivs vartannat år och som universitetet tar del av påtalar dessa brister. I rapporten ges även förslag på åtgärder till de brister som universitetet ska sträva efter att förbättra.

Läs mer om hur Albina och studentkåren kan hjälpa dig i dessa frågor här:


Comments


bottom of page