top of page

Rekord i antalet sålda introduktionspåsar

Under höstterminen hade många kårsektioner slagit rekord i antalet sålda introduktionspåsar. Några av dessa sektioner var Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH och Sobra. Sektionernas generaler är glada över beskedet och tror att det delvis kan bero på ökad information till dem nya studenterna via sociala medier.

Sektionen GIH sålde cirka 102 introduktionspåsar under höstterminen vilket är en ökning i jämförelse med tidigare år. Förra höstterminen sålde dem cirka 86 stycken. Även sektionen Sobra har slagit rekord och i år sålt cirka 330 påsar. För ett år sedan sålde dem cirka 270 stycken.

Sektionerna har arbetat med att nå ut till dem nya studenterna tidigt och kontinuerligt.  Genom att använda sig av Facebookgruppen ”Dom kallar oss studenter” har GIH:s generaler Ellinor Danielsson och Marcus Knagenhjelm informerat om introduktionen direkt efter antagningsbeskeden och därmed nått fler studenter än tidigare. – Så fort jag såg att någon skulle börja på GIH i gruppen skrev jag en personlig inbjudan. Jag gjorde reklam för vår introduktion till jättemånga som inte annars kanske hade hittat hit, berättar Ellinor.

Populärt med introduktionspåsen I samband med ökningen har det haft effekt på introduktionen i form av till exempel lokalbyte och skyndsam packning av flera introduktionspåsar. Susanna Hardeberg är Sobras general. Susanna var med om en stressig tid när de förberedda påsarna tog slut. – Vi fick panik-packa påsar eftersom vi bara packade 300 påsar. Sedan fick vi byta lokal två gånger då vi inte fick plats, men det löste sig väldigt bra.

Trots ökningen av sålda introduktionspåsar är det inte alltid alla nya studenter är med på introduktionen. Dem flesta är med under början och sedan minskas antalet allt eftersom. En del väljer att fokusera på skolan medan andra försöker att kombinera båda delarna. För GIH var det framförallt en kväll som utmärkte sig. – Populärast under vår introduktion var pubrundan, just för att den kommer så tidigt. Vi sålde flest påsar på fredagen eller måndagen innan och pubrundan kom på tisdagen, berättar Marcus.

I introduktionspåsarna i år har det funnits bland annat gratis träningspass och fribiljetter till diverse uteställen i Örebro, innehållet varierar något beroende på till vilken kårsektion du köper introduktionspåsen.

Planeringen inför vårterminens introduktion är redan igång. Sektionernas generaler hoppas att ökningen håller i sig till kommande introduktioner och att fler studenter väljer att engagera sig.

/ Caroline Höijer Sandberg Skribent

Comments


bottom of page