Följande text är en replik på Länstrafiken Örebros replik ”Örebro har en minst lika studentvänlig kollektivtrafik som andra universitetsstäder!”
Åsikterna är skribenternas, inte Lösnummers. Lösnummer är religiöst, fackligt och partipolitiskt obundna och ska bland annat verka som ett forum för debatt kring Örebro universitet och Örebro studentkår.
–
Precis som Länstrafiken Örebro skriver är vi nog överens om att kollektivtrafiken har en stor betydelse för att det ska vara smidigt att bo och studera i Örebro. Samtidigt som studenter inte är den enda grupp i samhället med låg inkomst, måste en ändå ställa frågan: Ger er utgångspunkt vid beslut om priser någon bra effekt?
Fredrik Eliasson nämner att Länstrafiken Örebro har generellt låga priser och att det är resmönstret som styr priserna och inte ålder. Samtidigt ges en generös rabatt åt skolungdomar från åren 7-19, vilka också tillhör den grupp som har lägst pris i hela Sverige samt att gymnasieelever får gratis årskort. En lika generös rabatt kan studenterna använda sig av i form av lågtrafikbiljett som fungerar från klockan 09:00-15:00 och efter klockan 18:00.
Att studera på universitet är ett heltidsjobb. Det är praxis att en student håller 40 timmar per vecka för att klara sina studier, dessa 40 timmar per vecka speglar också lärarnas arbetstid, nämligen dagtid från 08:00-17:00 – vilket medför att lågtrafikbiljetten inte alltid kommer passa studenternas schemalagda utbildning. Om en student varje dag utgår från tiderna 08:00-17:00 så är det väl lite lättare för pensionärer, arbetssökande och långtidssjukskrivna att använda lågtrafikbiljetten, inte sant?
Går vi in på priserna, kan det självklart upplevas som givmilt att majoriteten av län har studentpriser satta gentemot storleken av deras länstrafik. Länstrafiken Örebro uttalar dock en skev bild av hur deras priser är lägre och skiljer sig åt mot andra städer. Tittar vi på priserna igen i andra städer ser det ut såhär:
Östgötatrafiken i bland annat Linköping och Norrköping har studentpriser på 30-dagars som kostar 420 kr, vilket betyder att Örebros 30-dagars biljett är 7 kr/per enkelbiljett samt 150 kr dyrare totalt.
Sörmlandstrafik i bland annat Eskilstuna har studentpriser på förköp av enkelbiljett som kostar 18 kr gentemot Länstrafiken Örebro på 21 kr, samt 22 kr av köp med kontokort gentemot Örebro Länstrafiks på 36 kr. Deras 30-dagars biljett för studenter kostar chockerande nog 390 kr som är en skillnad av 180 kr gentemot Örebros.
Xtrafik i Gävle har studentpriser på förköp av enkelbiljett som kostar 20 kr gentemot Örebros på 21 kr, samt 28 kr av köp med kontokort gentemot Örebros på 36 kr. Jönköpings länstrafik har studentpris på 30-dagars biljett som kostar 535 kr, vilket innebär en 35 kronors skillnad gentemot Örebros.
Hallandstrafiken i bland annat Halmstad har studentpriser på 30-dagars biljett som kostar 475 kr, vilket innebär en 95 kronors skillnad gentemot Örebros.
Tabussen i Umeå har studentpriser på 30-dagars biljett som kostar 450 kr, vilket är en skillnad på 120 kr gentemot Örebros.
LLT i Luleå har studentpriser på flera periods biljetter, varav en kostnad av 390 kr för en 30-dagars biljett, vilket innebär 180 kr billigare än Örebros Länstrafik.
Värmlandstrafik har studentrabatt på enkelbiljetter som är 2 kr dyrare än Örebros Länstrafik, men tittar vi på 30-dagars biljett för hela länet har studenter i 20-26 års ålder 255 kr billigare pris.
I endast Karlstad är enkelbiljetten 3 kr dyrare än Örebros Länstrafik, men 30-dagars biljett kostar 470 kr – vilket betyder att Örebros 30-dagars biljett är 5 kr per enkelbiljett samt 100 kr dyrare totalt.
Länstrafiken Örebro jämför Örebro med städer som Uppsala och Göteborg, två massiva städer med ett större invånarantal som både UL och Västtrafik måste förhålla sig till. Det är svårt att jämföra med dem, men eftersom Länstrafiken Örebro tog upp det i jämförelsen av priser, går det att se en skillnad på endast 10 kr. I punktlistan med prisexempel ovan är det mycket större skillnader från storleksmässigt jämförbara städer som Örebro. Vi vill därför ställa frågan: Tycker Länstrafiken Örebro fortfarande att ni har studentvänliga priser?
Priset är inte den enda faktorn, men det är en betydligt stor del av en attraktiv kollektivtrafik för bland annat eftersom det finns andra resesätt att jämföra med. Länstrafiken Örebro nämner att restider och turtäthet är viktigast, speciellt den prioriterade vägen mellan centrum och campus Almby vilket de har gjort väldigt bra. Men den prioriterade vägen funkar inte för alla studenter, då man sällan bor i nära anslutning till det som exempelvis linje 6. Värt att nämna är att Örebro universitet har ett campus i Grythyttan vars turtäthet sträcker sig från 1 timme eller mer som inte Örebro Länstrafik prioriterar.
Länstrafiken Örebro – ni behövs för att skapa en attraktiv studentstad, men ni verkar ha haft väldigt låg förståelse för studenter. Vi hoppas att ni lärt er en läxa som medfört större förståelse för studenternas situation. Det är ungefärligt 3 sträckor som är bra utbyggt till Campus Almby, i övrigt faller Länstrafiken Örebro sett till både restider och turtäthet samt priser i hela Örebro län.
Örebro studentkår Nicolaie Kattah, Vice ordförande med utbildningspolitiskt ansvar Abdirizak Yusuf Muhamed, Ordförande
コメント