Följande text är en replik på Örebro studentkårs debattartikel ”Sveriges minst studentvänliga kollektivtrafik?”.
Åsikterna är skribenternas, inte Lösnummers. Lösnummer är religiöst, fackligt och partipolitiskt obundna och ska bland annat verka som ett forum för debatt kring Örebro universitet och Örebro studentkår.
–
I Lösnummer 6 november slår studentkåren vid Örebro universitet ett slag för studentrabatter i kollektivtrafiken i länet. Det är något som Miljöpartiet håller med om och har föreslagit både i valrörelsen och i våra två senaste budgetförslag i Region Örebro län som finansierar kollektivtrafiken. Vi tycker det är en viktig fråga av flera skäl, både sociala och miljömässiga.
Alla som börjar studera kanske inte vill flytta till Örebro direkt utan bor kvar på hemorten det första året. Då är tyvärr våra pendlarbiljetter dyra för en student. Örebro universitet har dessutom Campus i både Karlskoga och Hällefors där studenterna är ännu mer beroende av kollektivtrafik än de som bor och pluggar i Örebro kommun. Vi menar att det ska vara möjligt för alla att läsa på universitetet, oavsett ekonomi.
Geografiskt sett är Örebro ett litet län som ligger bra till demografiskt i Sverige. Det skall vi utnyttja på ett klimatsmart sätt genom att göra det attraktivt att studera här. Örebro har direktförbindelse med tåg till över 50 av Sveriges kommuner och inom det området bor mer än en tredjedel av hela Sveriges befolkning. Det ger universitetet och regionen en fantastisk möjlighet att locka till sig studenter från stora delar av Sverige. Men då måste vi också leva upp till studenternas förväntningar på attraktiv kollektivtrafik till rimliga priser.
Helena Bosved, ledamot i nämnd för Samhällsbyggnad (tillika regional kollektivtrafiknämnd), Miljöpartiet de gröna
Mats Gunnarsson, Regionråd, Miljöpartiet de gröna
Katarina Folkeson, ordförande Gröna studenter
Comments