I en bok som använts som obligatorisk kurslitteratur på två statistikkurser på Örebro universitet går det att finna flera grovt sexistiska och kränkande formuleringar. Ett räkneexempel från boken går ut på att räkna ut hur sannolikt det är att någon av de 140 kvinnor som ”Strandlejonet, Leonard” lyckats ”erövra” under sommaren blir hiv-smittad.
Innan boken valdes in granskades den av fakulteten, som redan då noterade problematiken. Trots detta ansågs boken fungera som kurslitteratur, och informationen om de opassande formuleringarna har försvunnit med personal som under åren bytts ut. Flera personer har nu vänt sig till universitetets fakultetsledning i protest mot boken.
Örebro studentkår uppmärksammar det inträffade och ger nu replik på händelsen.
”Vi väcktes imorse av nyheten att det vid två statistikkurser vid vårt universitet förekommer sexistiskt och på flera andra sätt problematiskt innehåll i den obligatoriska kurslitteraturen. Vi på Örebro studentkår vill ge replik på två saker som har lyfts;
Vid liknande händelser då man hittat problematiskt innehåll i kurslitteratur möts det ofta med en överraskande reaktion – ”hur kan ingen ha reagerat tidigare?”. Vi tycker inte att det är konstigt att ingen har reagerat tidigare. Detta påtalar snarare den oerhörda betydelse som ett normmedvetet mångfalds- och genusperspektiv har, vilket studentkåren länge har efterfrågat i alla program och kurser som erbjuds vid universitetet.
Det andra vi vill lyfta är ansvaret hos undervisande personal i denna fråga. Det är i första hand de som ska granska innehållet i den kurslitteratur som används. Det är därför vi efterfrågar att högskolepedagogiken ska präglas av ett normkritiskt förhållningssätt så att undervisande personal själv vet vad för typ av kurslitteratur som används – men även för att kunna överföra denna kunskap till sina studenter.”
Alexander Duarte Tsegai Ordförande, Örebro studentkår
Linnéa Eriksson Vice ordförande med studiesocialt ansvar, Örebro studentkår
Comments