top of page

Örebrostudent lanserar egen hudvårdsprodukt

Johanna Gillberg pluggar kemi och har alltid varit intresserad av hudvård. Allt började när hon själv utan någon lycka letade efter en produkt på marknaden som innehöll bra ämnen och som passade hennes hudtyp. Hon fann inte vad hon sökte efter men i och med sin förståelse och sitt intresse för kemi påbörjade hon därefter en ett års lång resa på att ta fram en egen hudvårdsprodukt.

Johanna Gillberg är upptagen med att knyta ballonger och rada upp dryck och snacks när jag kliver in genom dörren. Inom kort kommer Hubben bakom långhuset agera plats för lanseringen av hennes första produkt i hennes hudvårdslinje Salix Skin.

När vi först sätter oss ner börjar hon berätta om hur vägen hit varit lång och mer mödosam än hon först kunde ha annat.

-Om jag idag hade vetat allt det som krävdes för att lanserat en hudvårdsprodukt i Sverige hade jag nog aldrig börjat. Säger hon skrattande.

Johanna beskriver sin produkt likt dagkräm, men som är i formen av en återfuktande gel. Den är helt vattenbaserad och innehåller ingen olja. Vilket hon påpekar var en viktig aspekt då hennes hud inte gillar olja i hudvård.

-Det är extra speciellt med denna produkt är att den endast innehåller sex ingredienser.

För att påbörja resan med att framställa produkten anger hon att det första av allt behövdes väldigt mycket research för att ens veta vilka grundingredienserna som ska vara med i en hudvårdsprodukt.

Hudvård går under läkemedelsverket och regleras väldigt hård av EU. Så Johanna behövde bland annat anlita en kemikonsult och ett extern labb som produkten behövde granskas hos innan den kunde bli godkänd.

-Camilla Nicander som jobbar som innovationsrådgivare har varit till stor hjälp. Hon har skickat vidare mig till många hjälpsamma personer.

Johanna nämner att hon rekommenderades att söka sig till Inkubera. Där kan man gå en uppstarts kurs, där man bland annat får lära sig om att pitcha idéer och den ekonomiska aspekten.

Hon sökte sig även till Almi som är ett företag som håller på med bland annat företagslån och affärsutveckling. Hos dem kunde Johanna söka ett verifieringsstöd. Det är ett uppstartsstöd som man kan få ifall man har startat ett företag som inte kommer vidare på grund av ekonomiska faktorer.

-Jag fick stöd med 75% av alla mina kostnader. Dem hjälpte mig jättemycket. Utan dem hade jag inte kunnat lansera produkten.

Hon anger även att utöver det så har hon haft en stöttande pappa som gått in med kapital för att hjälpa henne längst vägen.

-Totalt utan bidrag ligger kostnaderna på 20 000 kr.

Hon fortsätter,

– Det kan vara riskfyllt att gå in med så mycket av sina egna sparpengar.

Hon pratar även om ett problem hon stött på, på marknaden.

-Varför det är mer riskfyllt är även för att det är olagligt att ge ut hudvårdsprodukter som inte gått igenom hela denna processen. Så det har varit svårt att kunna utföra en marknadsundersökning för att avgöra om det finns en efterfrågan på produkten.

Hon fortsätter,

-Därför har jag behövt chansa lite och hoppas på att efterfrågan finns. Och då känns det skönt att jag inte behövt gå in med sin egna sparpengar.

Johanna Gillberg är en students som en dag fick en idé och med mycket ambition och en del hjälp på vägen lyckades hon lansera sin egna hudvårdsprodukt. Vilket visar att det finns mer hjälp att få än man först kanske kan tro, bara man har engagemanget att driva sitt projekt.

Lanseringsevent för Salix Skin


7 visningar

Comments


bottom of page